Puasa vs Endorphins



Kali ni saya nak berkongsi tentang faedah puasa dan hormon endorphins. Sebelum ni saya dah share tentang amalan berpuasa dan kaitannya dengan kajian saintifik, tapi kali ni saya fokuskan kepada hormon endorphins.


Apa itu endorphins?


Hormon endorphins merupakan neuropeptides yang menghubungkan 3-40 asid amino yang akan menghasilkan neurotransmitter. Fungsi endorphins ialah sebagai penahan sakit dengan menyekat perembesan substance P (bahan yang menyebabkan rasa sakit), juga berperanan dalam proses pembelajaran dan memori selain mengawal suhu badan dan kesihatan mental. Kesan endorphins dapat disamakan dengan morphin (sejenis dadah berbahaya) kerana struktur kimia yang hampir sama.

Kaitan dengan puasa?


Kajian yang dilakukan oleh Komaki G. daripada Universiti Kyushu, Jepun mendapati paras endorphins meningkat selepas beberapa hari berpuasa. Peningkatan paras endorphins dalam darah ini menjadikan fikiran kita lebih fokus dan tenang serta damai.

Kerana itu bulan Ramadhan adalah waktu yang paling sesuai untuk kita menunaikan ibadah kerana minda kita lebih fokus dan tenang.

0 comments:

Post a Comment