Diet cara Rasulullah

Rasulullah S.A.W. mementingkan khasiat dan kualiti dalam makanan dan pemakanan. Rasulullah banyak mengambil buah-buahan, sayur-sayuran dan biji-bijian. Rasulullah bukanlah seorang pakar pemakanan, nutritionist ataupun dietitian. Tetapi baginda mengamalkan diet yang sihat!


Fakta - Rasulullah selalu makan roti yang diperbuat daripada tepung barli yang tidak diayak, menurut Sahl bin Saad.

Kenapa? menurut ilmu pemakanan, lapisan luar barli dipanggil bran dan barli ini dikenali sebagai husked barley. Lapisan bran mempunyai khasiat vitamin dan mineral. Berbanding gandum putih yang telah dibuang lapisan bran ini, sekali gus membuang khasiat dan vitamin yang terdapat padanya. Sebab itulah Rasulullah tak ayak barli!

Kenapa Rasulullah makan barli? sebab barli mengandungi banyak serat (fiber), selenium, fosforus, kuprum, niasin, mengenes dan juga antioksidan seperti vitamin E (tocotrienols) yang bertindak melawan radikal bebas (free radicals) yang menyebabkan kanser!

Rasulullah juga mengajar kita cara pemakanan yang betul. Ada beberapa larangan ketika makan, antaranya:

Jangan makan SUSU + DAGING
Jangan makan DAGING + IKAN
Jangan makan IKAN + SUSU
Jangan makan AYAM + SUSU
Jangan makan IKAN + TELUR
Jangan makan IKAN + DAUN SALAD
Jangan makan SUSU + CUKA


Kenapa? sebab makanan-makanan tersebut boleh menyebabkan sakit perut!

Sebagai contoh, ikan tak boleh dimakan bersama dengan daging, kerana keduanya mempunyai ion yang berbeza. Ikan mempunyai ion negatif dan daging pula ion positif. Pertembungan antara dua ion berlawanan ini akan mengakibatkan tindakbalas biokimia dalam badan dan boleh merosakkan usus kita! Jangan main belasah je makan semua.

Lepas makan jilat jari?

Sesetengah daripada kita cakap "ish..tak senonoh lah jilat jari lepas makan..tak sopan." Ya! tapi tahu tak amalan menjilat jari lepas makan merupakan salah satu sunnah Rasulullah?

Fakta - Enzyme yang terdapat pada tangan dan jari-jemari membantu proses penghadaman yang lebih baik! sebab tu lah Rasulullah suruh kita makan guna tangan.

Lepas ni boleh lah amalkan sunnah Rasulullah ketika makan! Jangan lupa baca Bismillah sebelum makan!


* Jika blog ini membantu, jangan segan silu untuk cadangkan kepada kawan anda! Sampaikan ilmu walau sebaris ayat *

0 comments:

Post a Comment