Puasa - cara rawatan tertua di dunia

Tahukah anda puasa adalah cara rawatan tertua di dunia! Orang-orang terdahulu suka berpuasa. Hippocrates, Galen dan Paracelcius juga menjadikan puasa sebagai kaedah rawatan kepada pesakit-pesakit mereka! Plato, Socrates, Phytagoras dan Mahatma Gandhi juga selalu berpuasa!

Testimoni pesakit menunjukkan bahawa berpuasa dapat menyembuhkan penyakit seperti asma, radang sendi, susah tidur (insomnia), gangguan sistem penghadaman dan penyakit kulit.

"Binatang-binatang apabila sakit akan menjauhi makanan. Para pengkaji berpendapat menjauhi makanan dan berpuasa adalah proses semulajadi ke arah kesembuhan. Puasa mencepatkan penyembuhan kerana secara umumnya bakteria memrlukan zat besi bagi bertindak, justeru dengan menghindari makanan, bakteria akan ketandusan zat besi dan keadaan ini akan melemahkannya." - Dr. Cindy Engles (Ph.D)

"Puasa selagi mana tidak menyebabkan kelemahan badan yang bersangatan adalah tidak memudaratkan. Sekiranya berlaku kematian semasa berpuasa, punca kematian daripada sebab-sebab lain selain puasa perlulah diterokai terlebih dahulu..." (Stewart, W., Fragmentation Of Cardiac Myofibrils After Therapeutic Starvation, Lancet i:1154. 1969)

"Walaupun puasa mempunyai risiko dan kesan sampingannya, namun berpuasa dengan tidak menjamah makanan dan minuman dalam jangka masa yang pendek adalah selamat." -  Leon Chaitow (N.D., D.O., M.R.O.), pensyarah kanan University of Westminster, London. Dalam hal ini, puasa Ramadhan dikategorikan sebagai puasa jangka pendek, dan ia selamat dan tidak memudaratkan.

Namun begitu, pengecualian berpuasa boleh diberikan kepada mereka yang mengidap penyakit serius dan kronik seperti sakit jantung, buah pinggang, migrain yang serius, batu karang, dll. Islam tidak membebankan ummatnya. Allah S.W.T. berfirman dalam Surah al-Baqarah ayat 184 yang bermaksud:

"Sesiapa antara kamu yang sakit atau bermusafir (maka bolehlah dia berbuka puasa) dan gantikanlah ia pada hari yang lain."


:: Dipetik dan diubahsuai daripada buku Quran Saintifik karangan Dr. Danial Zainal Abidin.


* Jika blog ini membantu, jangan segan silu untuk cadangkan kepada kawan anda! Sampaikan ilmu walau sebaris ayat *

0 comments:

Post a Comment