Hukum euthanasia (Mercy Killing)


Pernah tak anda mempunyai saudara-mara atau sahabat yang koma hospital berbulan-bulan lamanya? atau yang dah tak ada harapan untuk sembuh kembali? Apa pilihan yang ada? Salah satunya adalah euthanasia.

Apa itu euthanasia?

Kematian secara mudah atau tanpa kesakitan atau sengaja mengakhiri kehidupan seseorang yang menderita sakit yang sudah tidak dapat diubati atau yang sudah tidak dapat ditahan lagi sakitnya. Juga dikenali sebagai Mercy Killing atau Mati Rahmat.

Dengan kata lain, pesakit yang sudah tidak ada harapan untuk sembuh atau dah tak beri respon kepada ubatan dan rawatan akan ditamatkan riwayatnya. Bunyinya macam zalim kan?

Ada beberapa kategori euthanasia:


Euthanasia aktif: Mempercepatkan kematian seseorang dengan tindakan secara langsung seperti menyuntik ubatan tertentu yang boleh membawa maut dengan segera.

Euthanasia pasif: Mempercepatkan kematian seseorang secara tidak langsung seperti dengan cara menghentikan bekalan makanan, air, ubatan atau prosedur-prosedur yang perlu bagi meneruskan hidup pesakit. Pesakit dibiarkan tanpa sebarang rawatan sehingga mati disebabkan penyakit yang dialaminya.

Euthanasia secara sukarela (voluntary): Apabila seseorang yang dipercepatkan kematiannya berdasarkan permintaannya sama ada secara lisan atau bertulis.

Non-voluntary euthanasia: Apabila seseorang yang dipercepatkan kematiannya tidak membuat sebarang permintaan atau wasiat supaya dipercepatkan kematiannya. Juga merujuk kepada proses mempercepatkan kematian pesakit yang berada dalam keadaan tidak sedar, koma atau tidak mampu memberikan reaksi yang dapat difahami. Dalam kes ini, biasanya ahli keluarga si pesakit yang membuat permohonan supaya dipercepatkan kematian.

Involuntary euthanasia: Apabila seseorang yang dibunuh telah meminta supaya dia tidak dipercepatkan kematiannya.

Kenapa nak buat macam tu?


Kebanyakan pihak yang menerima kaedah euthanasia bersandarkan hujah bahawa proses tersebut dapat membantu pesakit yang sudah tidak ada harapan untuk sembuh. Ini disebabkan ia dapat mengakhiri penderitaan yang dialami oleh pesakit tersebut serta dapat mengurangkan kos perubatan yang terpaksa ditanggung oleh si pesakit bagi meneruskan rawatannya.

Apa hukumnya?

Kebanyakan ulama' berpendapat bahawa semua kategori euthanasia adalah HARAM.

Dr. Yusuf Al-Qardawi menerangkan bahawa euthanasia aktif adalah haram kerana dalam kaedah ini, doktor bertindak mengakhiri hayat pesakit dan menyebabkan kematiannya dengan cara suntikan bahan tertentu, kejutan elektrik, senjata tajam dan sebagainya. Ini adalah sama dengan membunuh dan membunuh adalah dosa besar di dalam Islam.

Beliau berpendapat bahawa menghentikan rawatan kepada pesakit, adalah dibenarkan di dalam Islam dengan syarat setelah pakar-pakar perubatan sepakat bahawa si pesakit tersebut sudah tidak ada harapan lagi untuk sembuh.

Sebagaimana firmanNya dalam surah An-Nahl ayat 61 yang bermaksud:

Apabila sampai tempoh mereka, tiadalah mereka dapat meminta dikemudiankan sesaat pun dan tidak pula mereka dapat mendahulukan. 

FirmanNya lagi dalam surah Ali'Imraan ayat 145, bermaksud:

Dan setiap makhluk yang bernyawa tidak akan mati melainkan dengan izin Allah.


Wallahua'lam..

0 comments:

Post a Comment