Hikmah berpuasa daripada sudut sains



Alhamdulillah kita sudah semakin hampir memasuki bulan Ramadhan, bulan yang penuh berkat. Sudahkah anda bersedia?

Allah S. W. T. berfirman dalan Surah Al-Bawarah ayat 183 yang bermaksud:

"Wahai mereka yang beriman, diwajibkan ke atasmu berpuasa sebagaimana ke atas mereka yang sebelum-mu semoga kamu bertaqwa."

Baiklah sempena kedatangan bulan mulia ini, mari kita tinjau hikmah berpuasa daripada sudut sains. Tentu banyak rahsia disebalik amalan berpuasa ni. Ok mari kita lihatkesan berpuasa terhadap kesihatan.

Berpuasa adalah menyihatkan! Kajian yang dibuat oleh Dr. Soliman dari Universiti Hospital di Amman (1984)  menggunakan parameter hormon cortisol, testosterone, electrolyte sodium, potassium, urea, glucose, cholesterol dan fatty acid.


Dr. F. Azizi dari Universiti Sains Perubatan Tehran pula mengukur kadar glucose, bilirubin, calcium, phosphorus, protein, albumin, follicle stimulating hormone (FSH), thyroxine stimulating hormone (TSH), thyroxine-4, thyroxine-3, testosterone, prolactin dan luteinising hormone (LH).


Keputusannya?


- Paras gula dalam darah (glucose) turun ke paras yang rendah tanpa mendatangkan sebarang kemudaratan.
- Kadar kolesterol 'jahat' atau low-density lipoprotein (LDL) menurun dan kadar kolesterol 'baik' atau high-density lipoprotein (HDL) meningkat.
- Paras lemak dalam darah (triglyceride) dan kolesterol dalam darah menurun.
- Berpuasa mencegah serangan penyakit metabolisme yang disebabkan oleh kadar gula dan lemak dalam darah yang tinggi.

Sebenarnya terdapat banyak lagi manfaat berpuasa terhadap kesihatan manusia. Saya akan kongsikan dengan anda dari semasa ke semasa.


* Jika blog ini membantu, jangan segan silu untuk cadangkan kepada kawan anda! Sampaikan ilmu walau sebaris ayat *

0 comments:

Post a Comment