Nikah gantung tiket untuk ber'couple' ?



Ada seorang sahabat saya bertanyakan tentang nikah gantung atau nikah khitbah. Jadi di sini saya menjawab berdasarkan pendapat peribadi dan juga rujukan daripada beberapa sumber. Apa sebenarnya nikah gantung ni? Betul ke nikah gantung ni sebagai tiket untuk bercouple?

Islam agama yang mudah dan menyediakan panduan lengkap kepada seseorang muslim. Begitu juga dalam hal perkahwinan. Islam tidak menyusahkan dalam soal pernikahan, yang menjadikannya susah adalah manusia sendiri. Terlalu banyak adat yang perlu dipenuhi terutama dalam masyarakat melayu.


Firman Allah SWT yang bermaksud :

"Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurnia-Nya kerana Allah SWT Maha Luas rahmat dan kurnia-Nya lagi Maha Mengetahui." (Surah An-Nuur : Ayat 32)


Apa itu nikah gantung?


Nikah gantung sama seperti nikah biasa, cuma bezanya pasangan tidak boleh bersama selepas bernikah untuk tempoh tertentu. Nikah dulu, majlisnya kemudian. Pasangan tak boleh tinggal bersama sebelum majlis berlangsung.

Kenapa?


Ramai yang mengatakan ia bertujuan untuk mengelakkan zina. Ataupun ia boleh berlaku atas beberapa faktor, seperti:
  • Masih menuntut di kolej atau universiti
  • Tidak mempunyai kemampuan menyewa rumah
  • Belum bersedia menanggung komitmen kehidupan berumahtangga
Apa hukumnya?


Saya tidak mahu menjatuhkan hukum secara terus berkenaan isu ini. Apa yang boleh saya nyatakan di sini hanya hukum-hukum dalam pernikahan.

WAJIB kepada orang yang mempunyai nafsu yang kuat sehingga boleh menjatuhkan ke lembah maksiat (zina dan sebagainya) sedangkan ia seorang yang mampu.disini mampu bermaksud ia mampu membayar mahar(mas berkahminan/dower) dan mampu nafkah kepad bakal isterinya. Dalam permasalahan ini boleh didahulukan perkahwinan dari naik haji kerana gusar penzinaan akan berlaku, tetapi jika dapat dikawal nafsu, maka ibadat haji yang wajib perlu didahulukan kerana beliau seorang yang berkemampuan dalam segala aspek.

SUNAT kepada orang yang mampu tetapi dapat mengawal nafsunya.

HARUS kepada orang yang tidak ada padanya galakan dan bantahan untuk berkahwin dan ini merupakan hukum asal perkahwinan.

MAKRUH kepada orang yang tidak berkemampuan dari segi nafkah batin dan lahir tetapi sekadar tidak memberi kemudaratan kepada isteri, sama ada ia kaya atau tiada nafsu yang kuat.

HARAM kepada orang yang tidak berkempuan untuk memberi nafkah batin dan lahir dan ia sendiri tidak berkuasa (lemah), tidak punya keinginan berkahwin serta akan menganiaya isteri jika dia berkahwin.

Ada dalam sejarah Islam tak?

Perkahwinan Rasulullah saw dengan Aishah rha. Menurut hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim, Rasulullah saw telah mengahwini Aishah ketika berumur 6 tahun dan hanya duduk serumah ketika Aishah berumur 9 tahun. Hadis ini menjadi dalil berlakunya aqad nikah, maka bukan menjadi kewajipan bagi mempelai untuk terus tinggal serumah terutama atas persetujuan kedua pihak untuk beberapa tempoh yang dipersetujui.

Bagaimana dengan nafkah zahir dan batin?

Bebanan nafkah itu tidak diwajibkan ke atas suami sekiranya kehidupan biasa suami isteri belum berlaku. Bagaimanapun sekiranya suami isteri tersebut keluar bersama, maka tiada halangan dari segi hukum syara' kerana mereka adalah suami isteri yang sah. 

Pendapat peribadi

Pada saya, kalau ada keinginan untuk berkahwin, pastikan kewangan mantap dan kukuh! Kalau masih belajar tu, tunggulah bila dah ada kerja baru boleh menyunting anak orang. Tapi kalau dah tak tahan, takut terjebak dalam zina, ada cara alternatif untuk menghalalkan hubungan itu. Apapun restu kedua ibu bapa amat penting, kerana redha Allah terletak pada redha ibu bapa.

Saya tinggalkan anda dengan persoalan untuk anda membuat penilaian sendiri. Benarkah nikah gantung ini tiket untuk ber'couple' ?

:: Dipetik dan diubahsuai daripada iluvislam.com


* Jika blog ini membantu, jangan segan silu untuk cadangkan kepada kawan anda! Sampaikan ilmu walau sebaris ayat *

0 comments:

Post a Comment