Ramalan kematian Galaksi Bima Sakti

Tahukah anda bahawa galaksi Andromeda sedang mengejar kita untuk 'membaham' dan 'menelan' Bima Sakti? Galaksi Andromeda merupakan galaksi yg paling hampir dgn Bima Sakti dgn jarak 2.5 juta tahun cahaya..

Dengan kelajuan 300 km/saat....300 km per saat...3 kali ganda lebih pantas daripada kelajuan peluru. Galaksi Andromeda ini sedang 'mengejar' Bima Sakti di mana sistem solar kita terletak. dan bayangkan jika galaksi Andromeda yg lebih besar daripada galaksi kita mertembung dan bergabung dgn Bima Sakti, apa akan terjadi? sudah tentu segalanya akan musnah dan punah ranah. Berjuta-juta bintang dalam kedua galaksi ini akan terlempar daripada pusingan orbit masing-masing. Seluruh struktur galaksi akan berubah secara total dan akan membentuk satu bentuk galaksi baru yg lebih besar..

Galaksi Bima Sakti
Fenomena ini dianggap proses semulajadi bagi semua galaksi. Perlanggaran ini merupakan proses 'kelahiran' atau 'kematian' sesebuah galaksi itu..dan tidak terhad kepada hanya 2 buah galaksi sahaja, penggabungan ini juga boleh terjadi melibatkan 3 atau empat buah galaksi..walaupun ia adalah proses semulajadi alam, namun tidak semua galaksi mengalami proses ini. Hanya galaksi tertentu sahaja yg mengalami proses penggabungan ini.

tak tergambar dek akal fikiran betapa dahsyatnya tatkala semua planet dan bintang-bintang bertembung dan hancur. Adakah masih ada lagi ruang untuk kita melarikan diri? jawapannya pasti tidak. Bumi yg begitu kerdil tidak mungkin akan terkecuali daripada menjadi 'mangsa' Andromeda. Sebagai umat Islam yg beriman dgn rukun iman, inilah yg dikatakan KIAMAT. Ketika bintang-bintang dan planet-planet berguguran.

Galaksi Andromeda

Namun, dgn kelajuan 300 km/saat dan jarak 2.5 juta tahun cahaya dari Bima Sakti, kejadian pertembungan dua galaksi ini diramalkan akan berlaku dalam tempoh 2.5 bilion tahun lagi, tetapi adakah bumi yg sudah begitu uzur dan nazak dek kerana tangan-tangan manusia ini mampu menunggu 2.5 bilion tahun lagi untuk musnah? sedangkan tanda-tanda kecil kiamat sudah jelas kelihatan....

Dipetik dan diubahsuai daripada : http://emynurqaseh.blogspot.com

* Jika blog ini membantu, jangan segan silu untuk cadangkan kepada kawan anda! Sampaikan ilmu walau sebaris ayat *

0 comments:

Post a Comment